Het ubo-register: wat betekent dat voor jou?
28 september 2020De Kamer van
Koophandel registreert vanaf 27 september 2020 extra gegevens. Vanaf die datum
is er namelijk het ubo-register gekomen. Hieronder leggen we uit wat een ubo
is, hoe je via de notaris in aanraking komt met een ubo en wat het voor jou
betekent.
Wat is een ubo?
Ubo is de afkorting voor ultimate
beneficial owner, in het Nederlands: uiteindelijk belanghebbende. Maar dat
zegt nog niet zo veel. Want niet iedere persoon die aandelen heeft in een B.V.
is een ubo en ook een stichting kan een ubo hebben. In verband met de
regelgeving uit Europa op het gebied van het tegengaan van fraude en vooral het
voorkomen daarvan (bijvoorbeeld witwassen), moet inzichtelijk worden wie er aan
de touwtjes trekt in een organisatie. Dat kan zijn iemand die in financiële zin
profijt heeft van de organisatie of het voor het zeggen heeft (de beslissingen
neemt). Om er achter te komen wie aan de touwtjes trekt, zijn er in de wet
criteria opgenomen aan de hand waarvan vastgesteld kan worden wie de ubo is.
Bij een B.V. bijvoorbeeld is dat degene die meer dan 25% van de aandelen heeft
of het stemrecht. Is er niemand op wie de criteria van toepassing zijn? Dan
worden de bestuurders als ubo ingeschreven in het ubo-register.
Ubo-register
Iedere organisatie die is ingeschreven in het handelsregister moet tussen 27
september 2020 en 27 maart 2022 zijn ubo bij de Kamer van Koophandel in het
ubo-register inschrijven. Je kunt daarbij onder andere denken aan B.V.’s,
N.V.’s, stichtingen en verenigingen, maar ook maatschappen en vennootschappen
onder firma’s. Er zijn ook categorieën van organisaties die niet een ubo hoeven te
registreren, bijvoorbeeld de Vereniging van Eigenaars en de eenmanszaak.
Een organisatie kan meerdere ubo’s hebben. Iedere persoon die aan de criteria
voldoet, moet worden ingeschreven. Een deel van de gegevens wordt openbaar
(zoals dat nu ook is als je als bestuurder van een stichting of B.V. staat
ingeschreven) en een deel is niet openbaar maar wel te raadplegen door de
politie en opsporingsdiensten. Als iemand politiebescherming krijgt vanwege
ontvoeringsdreiging dan kun je een verzoek indienen of de belangrijkste
gegevens kunnen worden afgeschermd.
Via de notaris
De notaris is al een tijdje verplicht om bij organisaties die bij de
notaris komen te vragen wie hun ubo’s zijn. Vanaf 27 september is daar het
volgende bijgekomen. Bij de oprichting van een nieuwe organisatie zoals een
B.V., stichting of vereniging moeten we na het ondertekenen van de akte eerst
bij de Kamer van Koophandel de ubo(‘s) aanmelden. Vervolgens kunnen we de
opgerichte rechtspersoon inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Kom je voor
een andere zaak naar de notaris waarbij een rechtspersoon is betrokken? Dan
vragen we wie de ubo is, controleren we in het ubo-register of de gegevens die
je opgeeft actueel zijn en als dat niet het geval is dan actualiseren we de
gegevens bij de Kamer van Koophandel.
De notaris heeft deze verplichtingen gekregen in het algemeen belang van een
veiliger Nederland en Europa. Deze verplichtingen brengen voor ons extra werk
en daarom ook extra kosten voor jou met zich. We hopen op jouw begrip hiervoor.
Ook dan een ubo inschrijven
De aandelen van een B.V. zijn nog al eens ondergebracht bij een stichting
die het stemrecht heeft over de aandelen en anderen hebben certificaten van
aandelen en daarmee het winstrecht van de aandelen. Bijvoorbeeld in
familieverband zijn de ouders de bestuurders van de stichting en hebben de
kinderen de certificaten van aandelen. Degenen die certificaten hebben worden
certificaathouders genoemd. De certificaathouders kunnen worden gezien als de
ubo van een B.V.; de bestuurder(s) van de betrokken stichting kan/kunnen worden
gezien als een ubo. Deze personen moeten dan worden ingeschreven in het
ubo-register bij de Kamer van Koophandel.
Tot slot
Als je vragen hebt over de nieuwe spelregels bij de Kamer van Koophandel,
helpen de specialisten van Hendriks & Fleuren Zuyd Notarissen je graag. Neem
contact met ons op via 045-5609870.